Jasper-vervolg-slider-1 Jasper-vervolg-slider-5 peugeot_3008_1605styp_215_jpg Jasper-vervolg-slider-3

Onderhoud & reparaties

Een betrouwbare garage voor al het onderhouds- en reparatie-werk aan uw auto. Tegen een eerlijke prijs.

Lees meer

Verzekeringen & Financiering

Een autoverzekering waarop u kunt vertrouwen. Sluit hem bij ons af! Nu rijden, straks betalen? Wij financieren uw auto.

Lees meer

Afspraak maken

Maak online een afspraak! Vul eenvoudigweg ons formulier in en wij nemen spoedig contact met u op.

Lees meer

Jasper pand

Dit is zo ongeveer wat de meesten van ons weten over de autobanden.  Echter het is van wezenlijk belang dat de juiste banden in de juiste maat in het goede seizoen onder de auto zitten. Daarom even een kleine update over autobanden.

Het is in 1770 dat het rubber ontdekt wordt lang voordat in de 19de eeuw deze rubber een toepassing kreeg onder de auto’s, de eerste auto’s hadden als opvolging van de koets nog harde wielen, eerst werd de rubber nog als geheel toegepast pas later kwam de luchtband, het eerste profiel voor de banden kwam in 1904. Rubber is oorspronkelijk licht van kleur maar door de toevoeging van koolstaf kleurt hij zwart. Het rubber was oorspronkelijk alleen als natuurproduct te krijgen pas in de 20ste eeuw werd de synthetische rubber  ontdekt.

In het begin kwam de diagonaalband waarbij lagen textiel in de rubber werden gelegd dat kwam de stabiliteit ten goede. De echte doorbraak kwam echter van Michelin de radiaalband hierbij werden stalen koordlagen in het rubber gebruikt, waardoor de levensduur de stuurstabiliteit veel beter werden en een lagere rolweerstand zorgde ook nog voor minder brandstofverbruik. Nadeel van de radiaalband was wel dat hij stugger was en veel duurder. Vooral dit zorgde ervoor dat de Amerikanen pas in 1983 over gingen op radiaalbanden.

Ook een grote verbetering kwam er in 1955 door de uitvinding van de tubeless band (zonder binnenband).  Dit zorgde voor een veel veiligere band onder de auto, er was namelijk geen frictie meer aanwezig tussen de binnen en de buitenband waardoor de kans op een klapband met 80% verminderde. Ook van belang is het profiel dat in de loop der jaren steeds verder ontwikkelde, dit zorgt namelijk ervoor dat het water en de modder onder de auto wordt opgenomen en afgevoerd en het verbeterd de koeling van de band. Inmiddels zijn de veiligheidseisen aan de autobanden gestandaardiseerd zoals bijvoorbeeld de maximale snelheid en de maximale belasting van een band. Door de snelheid en de bochten gaan de banden vervormen en we moeten zorgen dat dit binnen de normen blijft, want als je 200km/h rijdt zit er op een band al een druk van minimaal 500kg. 

Sinds 2012 hebben alle banden ook een energie-efficiëntie aanduiding hierbij telt de grip op nat wegdek en het geluidsniveau.

Maar het meest hebben we te maken met een nat wegdek en als je bedenkt dat met 3mm waterhoogte en je 120km/h op de snelweg rijdt de band 10 ltr. per seconde moet afvoeren dan weet je hoe belangrijk goede banden zijn. Hierbij telt zeker mee de profieldiepte maar ook de breedte van de band en het soort band (winter of zomer) en het gewicht van de auto. Onder de 2 mm is een goede grip op nat wegdek niet meer mogelijk, en een bredere band heeft minder druk per vierkante cm. En zal dus ook sneller te maken krijgen met aquaplaning ( het wegglijden over het laagje water en dus onbestuurbaar zijn). Een winterband heeft een veel grover profiel en zorgt beter voor de afvoer, echter de rubbersamenstelling is geheel anders door het zachter rubber heeft de band meer grip bij sneeuw ijs en water maar hij zal ook sneller slijten.  In de hete zomer is dit zachte rubber weer een nadeel, vandaar het wisselen voor de seizoenen aan te bevelen is.

Een compromis is tegenwoordig de 4 seizoenenband echter voor de echte warme zomer en de echte koude en zeer natte winter blijft dit een compromis, ook is het zo dat de meeste 4 seizoenen banden in de toekomst in de winter in Duitsland niet meer mogen.

Dan nog even de uitleg over wat er op een band staat;

195-65/16 91W

C:\Users\John\Pictures\bandenmaat.jpg

De breedte wordt weergegeven in millimeters en gaat met sprongen van 10 omhoog, het tweede getal is de hoogte van de band in percentage van de breedte dus in dit geval is de wanghoogte 126 mm. De R is de aanduiding van radiaal en 16 is de inchmaat van de diameter van de velg. Het volgende getal bepaalt het draagvermogen van de band dit wordt berekend aan de hand van een tabel in dit geval is het draagvermogen 615 kg per band. De laatste letter geeft de maximum snelheid aan die de band mag hebben in dit geval W is 270 km/h.

Heel belangrijk dus dat de juiste band onder de juiste auto gemonteerd zit.

Actueel

Aangesloten

bovag-aangesloten-zijbalk

logo liggend hetautoservicenetwerk




jasper

Windraak 29, 6153 AC Munstergeleen
Tel: 046-420 9090

info@autobedrijfjasper.nl

staticmap

Social Media

Volg ons ook op Facebook

  icon-facebook

PCA: Gewoon Goed!

Lees meer

Waarom PCA?

  • Service hoog in het vaandel

  • Groot aanbod occasions

  • Persoonlijke service

  • Klant is koning

  • Beste prijs

PCA nieuwsbrief

Vul uw e-mail adres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:

E-mail adres:

Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om, zie onze privacy policy aan de onderzijde van deze pagina.

pca-airco-ventilatie

pca-voordelig-veilig