Jasper-vervolg-slider-1 Jasper-vervolg-slider-5 peugeot_3008_1605styp_215_jpg Jasper-vervolg-slider-3

Onderhoud & reparaties

Een betrouwbare garage voor al het onderhouds- en reparatie-werk aan uw auto. Tegen een eerlijke prijs.

Lees meer

Verzekeringen & Financiering

Een autoverzekering waarop u kunt vertrouwen. Sluit hem bij ons af! Nu rijden, straks betalen? Wij financieren uw auto.

Lees meer

Afspraak maken

Maak online een afspraak! Vul eenvoudigweg ons formulier in en wij nemen spoedig contact met u op.

Lees meer

Het remsysteem van de auto, eigenlijk nog belangrijker dan de motor, want optrekken en harder rijden is een, maar je moet dan wel goed en veilig tot stilstand komen. Dan is het toch opmerkelijk dat auto’s makkelijk 150 km/h rijden en dan bij volle remkracht nog op tijd stilkomen.

Hoe zit dat nu met remmen?

 

We kennen verschillende remsystemen en hulpsystemen.

Vroeger hadden we de trommelrem de naam zegt het al een afgesloten trommel met aan de binnenkant de banaanvormige remschoenen die bij een vertraging tegen de binnenkant van de trommel aan duwen en zo de auto tot stilstand brengen. Dat zorgde voor nogal wat warmte ontwikkeling in de trommel en vroeger kwam dan ook vaak voor dat als auto’s in de bergen reden en dan met name bergaf dat de remmen oververhit raken dat verschijnsel noemen we ‘fading’ en dan zakte langzaam de remdruk helemaal weg omdat de remolie kookte. Dit was een gevaarlijk verschijnsel.

 

Foto1

 

Daarna kwamen geleidelijk de schijfremmen eerst nog met schijven voor en trommels achter, tegenwoordig schijven voor en achter. Hier is een grote schijf aan het uiteinde van de as bevestigd en hierop zit het remzadel met de remblokken, doordat dit systeem open was, is het minder ontvankelijk voor warmte en bovendien kan het minder snel vastvriezen. Tegenwoordig zijn de exclusieve auto’s ook uitgerust met keramische schijven die geen warmte opnemen. De remblokken slijten naar mate men meer remt en geleidelijk zijn ze zo dun dat ze moeten worden vervangen. Niet alle auto’s zijn voorzien van een remblokslijtage aanduiding en de remfrequentie kan heel verschillend  zijn. Daarom is het raadzaam om de remmen eventueel met een beurt samen te laten controleren of bij het wisselen van zomer- en winterbanden. Indien de blokken niet op tijd worden vervangen tast het de schijven aan en dan wordt de reparatie ineens veel duurder.

Foto2

 

Met name in de zomertijd hebben de remmen zeker  met een caravan achter de auto veel  te verduren. Laat daarom de remmen goed controleren voor je vertrekt, en let daarbij ook op de remolie die geleidelijk over de jaren zijn werking verliest en moet worden vervangen. Normaal om de drie of vier jaar.

Tegenwoordig zijn de auto’s ook uitgerust met ABS en ESP

ABS

 

Het ABS deed zijn intrede in de jaren 80 en het zorgde er voor, via sensoren achter de wielen, dat bij vol remmen de wielen niet blokkeren en de auto stuurloos naar voren doorschoof. De remmen gaan dan net voor de wielen blokkeren een beetje minder afremmen, zodat de auto bestuurbaar blijft. Laat dan ook altijd het ABS controleren zeker als het lampje brandt want anders werkt dit systeem niet.

Het ESP zorgt ervoor dat de wielen bij het optrekken niet doorspinnen en bij vol remmen in een plotselinge bocht dat de auto bestuurbaar blijft, doordat de remmen diagonaal zijn gescheiden en via sensoren exact de wielen worden afgeremd die dan de maximaal mogelijke vertraging geven zonder dat de auto uit de bocht vliegt of de wielen blokkeren.

Tegenwoordig hebben de meeste auto’s ook het Brake Assist hierbij meet de auto via sensoren met welke kracht de rempedaal wordt ingetrapt en als dat krachtig gebeurt zal de auto met alle mogelijke kracht de auto tot stilstand brengen en gaan de richtingaanwijzers achter branden om het achterop komend verkeer te waarschuwen.

En tot slot nog het hillstart assist waarbij als de auto stilstaat elektronisch de handrem wordt aangetrokken en zo de auto niet naar achteren wegrolt in een helling.  Als dan de rem wordt losgelaten en de koppeling laat men opkomen gaat na een seconde de handrem er van af zo wordt de hellingproef een makkie…

Al met al zijn de remmen dus wel zo belangrijk als de motor, laat dus de remmen minimaal een keer per jaar controleren en voorkom zo de ellende achteraf.

Overigens worden bij een Apk de remmen gewoonlijk alleen gemeten op een testbank op de remvertraging maar dat is een moment opname alleen als hier iets niet in orde is of te veel verschil in remcapaciteit tussen links en rechts op een as wordt er verder gekeken. Ver war dat dus niet met een complete remmen check.

Actueel

Aangesloten

bovag-aangesloten-zijbalk

logo liggend hetautoservicenetwerk




jasper

Windraak 29, 6153 AC Munstergeleen
Tel: 046-420 9090

info@autobedrijfjasper.nl

staticmap

Social Media

Volg ons ook op Facebook

  icon-facebook

PCA: Gewoon Goed!

Lees meer

Waarom PCA?

  • Service hoog in het vaandel

  • Groot aanbod occasions

  • Persoonlijke service

  • Klant is koning

  • Beste prijs

PCA nieuwsbrief

Vul uw e-mail adres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:

E-mail adres:

Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om, zie onze privacy policy aan de onderzijde van deze pagina.

pca-airco-ventilatie

pca-voordelig-veilig